Warsztat dla nauczycieli: Komunikacja w relacjach nauczyciel-dziecko-rodzic
Warsztat inspirowany metodą Nonviolent Communication (NVC / Porozumienie bez Przemocy / Komunikacja empatyczna) Marshalla Rosenberga (www.cnvc.org)
Warsztat skierowany jest do nauczycieli, którzy chcieliby stosować i utrwalać relacje zasady skutecznej komunikacji, polegające na dostrzeganiu i świadomości potrzeb innych ludzi oraz własnych, poprzez przyjęcie postawy empatycznej.
Cele warsztatu:
- prezentacja założeń metody NVC,
- zaprezentowanie korzyści płynących z przyjęcia nowej postawy w relacjach z innymi (rodzicami, dziećmi),
- przedstawienie narzędzi umożliwiających kontakt z innymi oraz rozwiązywanie konfliktów,
- zastosowanie i przećwiczenie elementów postawy empatycznej podczas warsztatu.
Tematyka cyklu warsztatów:
- Podstawy komunikacji empatycznej. Potrzeby dorosłego/dziecka. 4 kroki komunikatu empatycznego. Co wzbogaca nasze relacje z innymi, a co je blokuje.
- Obserwacja a osądy – jak radzić sobie z własnymi uczuciami oraz z uczuciami dzieci/rodziców. Sposoby reagowania na trudne emocje własne i innych.
- Dlaczego dzieci nie współpracują? Dawanie empatii innym, odnajdywanie potrzeb innych.
- Skąd bierze się złość i gniew? Stawianie granic innym.
- Ustalanie zasad pracy w grupie. Kary i nagrody. Wspieranie u dzieci samodzielności, odpowiedzialności, zaangażowania i chęci współpracy.
- Rozwiązywanie konfliktów w sposób empatyczny/ mediacje konfliktów w grupie / uważność na innych.
- Rozwiązania praktyczne i implikacje w przyszłość. Jak utrwalać postawę empatyczną w życiu zawodowym.
Spotkania (godzinne lub dwugodzinne), realizowane są w terminie raz na dwa tygodnie (możliwe jest indywidualne ustalenie formuły spotkań uwzględniające potrzeby i możliwości nauczycieli i placówki).
Cena za 1 godzinę dydaktyczną (45 minut) dla grupy nauczycieli wynosi 500 zł (w cenę wliczone jest przygotowanie materiałów dla uczestników, dojazd do placówki w rejonie Łodzi, zaświadczenia). Uczestnicy otrzymają zaświadczenia potwierdzające udział w warsztatach.
Wspieram NAUCZYCIELI, którzy potrzebują:
- konkretnych strategii komunikacyjnych, pomocnych w prowadzeniu zajęć,
- sposobów zadbania o własne uczucia i potrzeby w kontaktach z rodzicami,
- prawdziwych, życzliwych relacji z uczniami, pełnych wzajemnego szacunku i zrozumienia
- sposobów rozwiązywania konfliktów w grupie,
- stworzenia atmosfery, w której zaangażowanie dzieci, ich pasje, zainteresowania byłyby wzięte pod uwagę.
Proponuję podejście autentycznego i trwałego budowania postawy oraz nauczenia się innego rodzaju relacji z innymi i ze sobą – bez ocen i osądów.
Zwracam szczególną uwagę na zagadnienie przyjmowania krytyki od innych, wzmacniając u nauczycieli poczucie pewności, siły, spokoju oraz umiejętności podejmowania dialogu.